CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday 18 April 2011

KENAPA perlu PATUH?? aderr aku kesah??

Islam itu indah.
Bukan salah Islam, kalau orang yang menganutinya buang anak, merokok, zina dan segala macam maksiat.

Syariat ISLAM pula berlandaskan 5 perkara. Setiap satu perkara telah difikirkan oleh Yang Maha Esa. 5 perkara itu  AKAL, NYAWA, NASAB, HARTA dan AGAMA.Diingatkan setiap satu perkara pasti ada hikmahnya. Secara ringkas, ARAK diharamkan kerana akan merosakkan AKAL. suicide ...at-tadkhin ( merokok ) ...walaupun secara perlahan - perlahan tetap akan meragut NYAWA!. Laa taqrabu ZINA. zina mampu meledakkan banyak masalah sosial dan menjejaskan NASAB manusia dan akhir sekali MURTAD, tiada lagi ISLAM sebagai pegangan akidah yang sudah menjadi fitrah dan paling syumul jika MURTAD,nauzubillah...

Sebenarnya, terpanggil untuk post kali ni, sebagai satu luahan..persoalan yang sentiasa menjadi isu perbincangan kita .mengapa enggan mematuhi peraturan sekolah? 


Percayalah setiap sesuatu pasti ada hikmah di sebaliknya.
'Peraturan sekolah itu selagi tidak melanggar syariat Islam, kita perlu patuh.' kata seorang pendidik.


Kawan - kawan...
Kenapa kelihatan tak selesa dengan tudung labuh tu?? Bukankah kita dituntut untuk menutup aurat dengan sempurna? Pernahkah terfikir akan ada yang nakal2 memerhati susuk tubuh dari jauh?? 
Pastinya ada pihak yang menimbulkan isu ' Mengapa perlu jadi hipokrit? Kat sekolah, pakai tudung labuh tetapi di luar...??' Kenapa perlu sempitkan pemikiran kita? Mengapa tidak ambil peluang untuk mengubah diri ke arah kebaikan? practice makes perfect. tidaklah bermaksud untuk menutup aurat dengan sempurna kena pakai tudung bulat macam tu je kan? Asalkan kena dengan syarat - syarat,insyaAllah boleh.


seterusnya kenapa susah sangat nak patuh dengan etika pakaian seorang pelajar? PELAJAR ke SEKOLAH berjalan lenggang lenggok bagai itik pulang petang ,lihat di kaki slipper Jepun menjadi pilihan. tidakkah nampak tidak kemas seorang pelajar menyarungkan sepasang selipar ke sekolah? agak - agak bagaimana kalau jurutera, arkitek profesional memakai slipper untuk ke tempat kerja mereka, tapak projek yang memerlukan ciri keselamatan yang maksimum.
mengapa tidak kita berfikiran luas, pastinya setiap peraturan ada hikmahnya. Kot nanti terpijak paku, tak ke sakit. Malang tidak berbau, kawan - kawan.


lagi satu... kenapa susah sangat nak pakai nametag , lencana..macam ni, lencana dan nametag itu kan menjadi suatu yang menunjukkan identiti kita sebagai seorang pelajar sesebuah sekolah. Ada ke sekolah di luar sana yang tidak menekankan tentang pemakaian lencana dan tag nama? nauzubillah, kalaulah seseorang pelajar terlibat dalam kemalangan selepas waktu sekolah * ditakdirkan tak ade kad pengenalan, lencana sekolah , tag nama ! macam mana pihak tertentu nak identify mangsa tadi...at least, kalau ada lencana sekolah, tag nama boleh jadi pengecaman awal...pihak hospital ,polis boleh maklumkan kepada pihak sekolah sebelum dimaklumkan kepada ibu bapa.
lagipun, kawan - kawan ingat tak masa kita baby dulu...bukankah di tangan kita yang mulus ni, dipakaikan tag berwarna pink / biru tercatat nama ibu, mummy, mama, emak, ummi dan nama kita? kalau lah tak ade tagname tu, mungkin berlaku pertukaran bayi secara tak sengaja. Baby kan semua sama cute je ;) 


maafkan ana jika ada yang terguris hati dengan post ana kali ini. Tidak ada niat lain selain menasihatkan diri sendiri dan kawan - kawan agar patuh dengan peraturan sekolah. ingatlah setiap sesuatu pasti ada hikmahnya. Berfikirlah ke hadapan jangan sempitkan paradigma kita.
Seribu juta kemaafan ana pohon andai ada yang kecil hati...sebelum attack ana, bawa bersabar dan istighfar ..manusia itu lemah dan sering melakukan kesilapan.


Akhirul kalam,
sama - samalah kita mencegah kemungkaran...
PEACE NO WAR







0 comments: